torsdag 11 september 2008

Kanel

(Foto från Wikipedia)
Kanel, Cinnamomum zeylanicum, stimulerar blodcirkulationen och hjälper kroppen att övervinna influensa, feber och förkylning. Kryddan är kraftfullt antibakteriell, svampdödande och på grund av dess antivirala egenskaper kan många kroniska och akuta infektioner hållas på avstånd, bla. urinvägsinfektion och halsfluss. Kanelen kan hjälpa till att stilla näsblod, dämpa rikliga menstruationer och är bra mot snuva. Utvärtes kan den lindra tand- och huvudvärk och artrit. Används också som antiseptisk sårtvätt vid sår, insektsbett och huvudlöss.

En halv tesked kanel om dagen sänker halten av socker i blodet hos diabetiker, enligt forskare från USA och Pakistan. Normal konsumtion av kanel är inte farligt, men för stora mängder intag kan ge leverskador. Man bör heller inte äta kanel under graviditeten.

Kanelen kommer från Asien och det är vanligen dess bark vi använder. Här i Sverige använder vi mest kanel i efterrätter och bakverk, men i Asien används den en hel del i matlagningen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det var bra. Ska försöka lägga detta på minnet. :)

Anonym sa...

Kanel doftar så gott!

Anonym sa...

Själv har jag på insidan av skafferiet satt en lista jag hittade för läääääängesen i AB med alla sorters kökskryddor och dess användning för kropp och själ!
Jag älskar f.ö. kanel och tar 2 tsk i mitt morgonkaffe!

Anonym sa...

Inget nytt här!

Pixi sa...

Älskar kanel o smyger in lite i min vanliga matlagning,tänk vad lite kryddor kan göra för kroppen,särskilt kanel o kardemumma o ingefära e såna typer..man behöver inte ha för smakens skull utan bara en gnutta..jag bakade mördegskakor häromdagen o rev ner både choklad o apelsin op kanel o du kan tro det blev bra,känner sej dessutom pigg avatt äta dessa kakor..inte dumt alls..hehe..jag älskar oxå ljus som du o nu har jag hittat en ny doft..KANEL!!! WOW..fast vissa assoiecrar till sur fil men det får stå för dem ..haha!! Må så gott !!! =)